یادداشتهای یک اطلاع رسان

وب نوشت های زهره نیکخواه دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی درباره کتابداری و اطلاع رسانی

یادداشتهای یک اطلاع رسان

وب نوشت های زهره نیکخواه دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی درباره کتابداری و اطلاع رسانی

چی فکر می کردم چی شدم ؟

 

من بچه که بودم همیشه دوست داشتم نویسنده بشم بماند که اصلا استعداد نوشتن نداشته و ندارم واز همون دوران مدرسه انشا عذاب آورترین درس برای من بود و حتی در موضوعات انشا با موضوع دوست دارین چکاره شوید می نوشتم دکتر ...خوب چون انشا نوشتن در این مورد خیلی راحتر از نوشتن در مورد نویسندگی هست . حالا چرا با نداشتن استعداد دوست داشتم نویسنده بشم به خاطر این بود که کتاب خوندن رو خیلی دوست داشتم و فکر می کردم  نویسنده ها خیلی آدمهای با سواد و خلاقی هستند و از طرف دیگه راحت میشینن تو اتاقشون و در آرامش و سکوت برای خودشون شخصیت های مختلف و آدمهای مختلف خلق می کنن بدون اینکه کاری به هیاهوی اطرافشون داشته باشن هر چند که الان فکر می کنم نویسنده ها باید بیشتر از هر کس دیگه ای در اجتماع باشن و با مردم و آدمای مختلف برخورد داشته باشن .البته من بچه که بودم از وجود شغلی به نام کتابداری بی اطلاع بودم و وگر نه  حتما عاشق این رشته می شدم ! و وقتی این رشته رو شناختم که یکی از دوستان خانوادگیمون رشته کتابداری دانشگاه تهران قبول شد و بعدا همین خانم شدن همسر برادر من و از اون ببعد من از نزدیک با این رشته آشنا شدم و علاقه ی زیادی به این رشته پیدا کردم و با وجود اینکه در کنکور رتبه ام  طوری بود که می تونستم بنا به خواسته خانواده ام در یکی از رشته های خوب گروه پزشکی قبول بشم ولی خودم کار در محیط کاملا فرهنگی و جذاب کتابخانه رو به کا ر در محیط های بیمارستانی ترجیح دادم و شدم کتابدار...خوبه ها حالا که نویسنده نشدم ولی به برکت رشته ی تحصیلیم یه جورایی دارم با کتاب زندگی میکنم و با وبلاگنویسی تمرین نویسندگی !

 

پی نوشت: بابا یکی به داد من برسه کار کردن با css از اون چیزی که فکر می کردم سخت تره .نمی تونم وبلاگ رو اونجوری که دوست دارم درستش کنم .

 

 

سخنرانی ماهانه انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران

 

سخنرانی ماهانه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی 25 مرداد در کتابخانه ملی برگزار خواهد شد . به همه ی دوستانی که امکانش رو دارن پیشنهاد می کنم در این همایش شرکت کنند من متاسفانه در طول یک سال تحصیلی که در تهران بودم فقط یکبار تونستم در این نشست ها شرکت کنم که جای شرمندگی داره!! به نظر من شرکت در این جلسات ضمن اینکه باعث میشه با مسائل و مباحث روز رشته ی کتابداری آشنا بشیم باعث میشه که ارتباطات خودمون رو با سایر کتابداران گسترش بدیم که این مسئله هم به دنبال خودش نتایج مثبتی رو خواهد داشت که بهتره ازش غافل نمونید ...

جزئیات این همایش بنا به در خواست همکلاسی محترم آقای رجبی در ادامه میاد:

با عنوان : وب سایت کتابخانه های ملی و دانشگاهی : ویژگی های ساختاری و محتوای پیوند شناسی وب سایت های کتابخانه های دانشگاهی و ارائه الگوی پیشنهادی - سخنران : خانم فائزه دلقندی

بررسی ویژگی های ساختاری و محتوایی مطرح در طراحی وب سایت های کتابخانه های دانشگاهی ایران از دیدگاه کاربران و متخصصین ایرانی طراح این وب سایت ها - سخنران : خانم مریم صابری

شناسایی ویژگیهای شاخص در طراحی وب سایت یک کتابخانه ملی بر اساس تحلیل ساختاری و محتوایی وب سایت های کتابخانه های ملی - سخنران : آقای علی مرادمند

بررسی وضعیت استفاده از عناصر ابرداده ای دوبلین کور در وب سایت کتابخانه های ملی جهان - سخنران : آقای علیرضا سعادت

پوستر : کتابداران = معماران اطلاعات - سخنران : آقای احسان محمدی

پانل: دکتر رحمت الله فتاحی . خانم فائزه دلقندی . مریم  صابری . علی مرادمند . علیرضا سعادت

زمان:  25مرداد  1385 ساعت   16  تا  18

مکان: تهران ـ  تالار «یوسف شریعت‌زاده» ، کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران - بزرگراه حقانی (محور غرب به شرق) – بعد از ایستگاه مترو میرداماد – بلوار کتابخانه ملی.

 

یاداشتهای یک اطلاع رسان را جور دگر باید دید

 

سلام ...صبر کنید درست اومدین اینجا وبلاگ یادداشتهای یک اطلاع رسان هست شما شاهد بزرگترین تغییرات قرن جدید هستین ! ....بلاخره بعد از شنیدن کلی حرف ناجور از اینجا و اینجا مبنی بر اینکه وبلاگت خیلی سنگین هست و با این سرعت پایین اینترنت نمی شه به وبلاگت دسترسی پیدا کردو البته پیشنهادشون این بود که من از بلاگ اسکای به جای بهتری نقل مکان کنم (کاری که خودشون هر چند ماه یکبار انجام میدن !!!) که من در برابر این پیشنهاد ننگین مقاومت کردم و طی حرکتی بسیار مهم و سرنوشت ساز تصمیم گرفتم که از قالب css  برای وبلاگم استفاده کنم (همونطور که می دونید قالبهای css نسبت به سایر قالبها خیلی کم حجم تر هستند )  ولی از آنجایی که قالب css برای بلاگ اسکای طراحی نشده و من با هزار زحمت این قالب رو که فکر کنم تنها قالب css برای بلاگ اسکای باشه رو پیدا کردم و البته این قالب رو اصلا دوست ندارم و حتما در چند روز آینده شاهد تغییرات اساسی دیگری در اینجا خواهید بود . همانطور که می بینید لوگوی وبلاگ رو هم عوض کردم ولی نمیدونم این لوگو خوبه یا قبلی بهتر بود البته الان لوگو هم مشکل داره که اون هم برطرف خواهد شد . ولی خداییش سرعت لود شدن وبلا گ خیلی عالی شده خودم که کیف می کنم ! شما هم اگر پیشنهادی دارین بدین چون دیگه از این فرصتها کمتر پیش میاد ! راستی در مورد  لینکها هم ناراحت نباشید به زودی بر می گردن!

 

فراخوان همایش دانشجویی کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید


قراره اولین همایش دانشجویی کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید بهشتی در این دانشگاه برگزار بشه  جزئیات این همایش رو در وبلاگ کرم کتاببخونید .

هفته ی پیش هم نشست کتابداران وبلاگ نویس در تهران برگزار شد و من با این که در تهران بودم و می تونستم در این نشست باشم ولی چون چند روزی بود که نت نرفته بودم یک روز بعد از برگزاری این نشست از موضوع خبر دار شد م البته چند نفر از دوستان و همکلاسیها مثل آقای رجبی و خانم افتخار هم ظاهرا در این جلسه بودن و من خودم به شخصه خیلی دوست داشتم که در همچین نشستی باشم و از نزدیک با سایر دوستان آشنا بشم ولی خب مثل اینکه قسمت نبوده ! ولی در کل حالم گرفته شد .شما شرح کامل این نشست رو می تونید  اینجا بخونید.



کتابداران یکی از دلایل موفقیت Yahoo

  

یه جایی خوندم که یکی از دلایل موفقیت راهنمای موضوعی! Yahoo استفاده از دانش چندین ساله علم کتابداری در سازماندهی اطلاعات است . و بنیانگذاران Yahoo همزمان با آغاز به کارYahoo ، از یک کتابدار متخصص و با تجربه برای گرد آوری اطلاعات در قالب سلسله مراتب موضوعی کمک گرفتند . البته به نظر من این چیز عجیبی نیست و اگه غیر از این می بود باید تعجب کرد و در اعتبار و کارایی اون دایرکتوری شک کرد . کتابدارها همواره در طول تاریخ ! وظیفه ارزیابی و تجزیه و تحلیل و سفارش منابع اطلاعاتی رو بر عهده داشته اند ، پس این یه عمر طبیعی هست که حالا با پیشرفت تکنولوژی و تغییر محملهای اطلاعاتی همین کار ارزیابی و تحلیل اطلاعات را در محیط وب بر عهده بگیرن و همونطور که کتابداران زیادی در کتابخانه های تحقیقاتی و دانشگاهی دنیا ، وظیفه اصلی طراحی دایرکتوری های موضوعی محیط وب رو بر عهده دارند . یه نمونه از این دایرکتوریها که توسط  کتابدارها  طراحی شده و  بیشتر از هزاران سایت علمی رو پوشش می ده Infomine  هست  و نمونه ی دیگه  Librarins Iindex to the Internet  هست که توسط کتابداران راه اندازی شده .