یادداشتهای یک اطلاع رسان

وب نوشت های زهره نیکخواه دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی درباره کتابداری و اطلاع رسانی

یادداشتهای یک اطلاع رسان

وب نوشت های زهره نیکخواه دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی درباره کتابداری و اطلاع رسانی

پرفروش ها معضل تازه حوزه کتاب


حوزه پر دغدغه نشر کتاب در ایران ، هر از گاهی دستخوش موجهایی می شود که اگر برای حوزه های مشابه در دیگر نقاط جهان «نعمت» به شمار آید ، برای نشر ما «نقمت» به شمار آمده و نگرانی به دنبال می آورد.
در این حوزه همه چیز مساله می شود، مسائلی که گاهی بغرنج می نمایند و گاهی به آن شدت فشاری نمی آورند و چون یک گرفتگی موقت ، دردی می آفرینند و می گذرند. بیماری نشر ما که در ناآگاهی و گاهی در اعمال آگاهانه به سرسری گرفته شده ریشه دارد ، گاهی از نقاط مثبت هم رنج می برد و به درد می افتد. حکایت پرفروش ها از این جمله اند. چه آن گاه که هری پاتر با سلسله اش آمد تا جومپا لاهیری و هیلاری کلینتون و حالا هم رئیس جمهور سابق امریکا ، بیل کلینتون.پس از ترجمه انتشار کتاب هیلاری کلینتون که تنها یک ناشر به آن روی آورد و استقبال گسترده از آن و روی آوردن رئیس جمهورپیشین امریکا به نوشتن خاطرات ، بسیاری از ناشران ، خواب ترجمه و انتشار کتاب این خاطرات را دیدند و در رویای درآمد سرشار آن چه شبها که به صبح رساندند. استقبال گسترده کشورهای مختلف جهان از این کتاب ، ناشران ایرانی را در این تصمیم مصمم تر کرد اما در نخستین گام عرضه این کتاب ، جدلهای آنان در پله نخست دریافت مجوز چاپ دیدنی شد. آنجا که جنجال رسانه ای برای گرفتن مجوز ، حتی یک روز زودتر ، برخی را به هتاکی کشاند و وزارت ارشاد نیز چاره ای جز اعطای مجوز به ترتیب تاریخ ارائه و ثبت کتابها را ندید. 8 ناشر و یک کتاب و رقابتی که به سود کسی شد که نخستین بار آن را ارائه کرده بود. محمد عزیزی ، مدیر نشر روزگار و از ناشران این کتاب می گوید: دلیل استقبال گسترده ناشران ایرانی از این گونه کتابها رکود بازار کتاب ایران و کسب درآمد فوری به جای به انتظار نشستن فروش چند ساله یک کتاب است.
او می گوید: ضعف اطلاع رسانی و نبود برنامه ریزی باعث می شود که یک کتاب پرفروش دنیا را 10 ناشر ایرانی ترجمه و عرضه کنند که گاهی به ورشکستگی برخی از آنها منجر می شود. فرهنگ فاطمی ، مدیر نشر مهدفرهنگ و از دیگر ناشران این کتاب نیز علت استقبال ناشران و از سوی دیگر مردم ایران از این گونه کتابها را علاقه مردم ایران به مطالعه سرزمین امریکا می داند. در این میان ، مخاطبان بیچاره ایرانی سردرگم مانده اند که کدام کتاب را بخوانند و یا در این بازار رنگارنگ مترجمان چه کسی اثر بهتری را عرضه کرده است.
نپذیرفتن قانون کپی رایت از سوی کشور ما ، به عقیده صاحب نظران مهمترین دلیل این آشفتگی است ، اما برخی دیگر از فعالان ، راهکارهای فوری تری را پیشنهاد می کنند که باید از سوی مسوولان مورد بررسی قرار گیرد. فاطمی می گوید: تشکیل کمیته های تخصصی ناشران در دستگاه های دولتی و غیردولتی مانند اتحادیه ناشران (آن گونه که در خانه سینما و بنیاد سینمایی فارابی صورت گرفته است) می تواند این مشکل را حل کند. در این صورت هر ناشر موظف به فعالیت در حوزه تخصصی خود می شود و آشفتگی پایان می یابد. ناشران ایرانی که چندان هم به نهادهای صنفی خود چشم ندوخته اند و حتی بسیاری هم از عضویت در آنها سر باز زده اند ، چشم به دست مسوولان دولتی ارشاد دوخته اند که شاید این گره به دست آنها باز شود. از سوی دیگر ، بازار نه چندان گرم کتاب کلینتون نیز از هم اکنون بسیاری از ناشران را پشیمان کرده است. شاید پیشنهاد تشکیل کمیته های تخصصی ناشران بتواند روی مانع بزرگ کپی رایت سرپوش موقتی بگذارد.


نظرات 2 + ارسال نظر
ناخدا یکشنبه 23 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 08:41 ق.ظ http://bandari.blogsky.com

سلام. خیلی جالب بود. ممنون

یه دوست یکشنبه 23 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 09:11 ق.ظ http://www.money4u.blogsky.com

سلام دوست عزیز ما برای کسب درآمد از اینترنت محیطی شفاف و ساده برایتان مهیا نموده ایم .....خسته نباشین ...مطالب جالب و جدیدی رو در مورد تنها راه(( قانونی ))کسب درآمد از اینترنت در (ایران ) توسط یک سایت فرهنگی و3شرکت بزرگ ایرانی باحمایت کلیه بانکهای سیستم طرح شتاب..... که موفق به راه اندازی سیستم بازاریابی شبکه ای جالبی شده اند....و شمامیتوانید از هر نظر به آن اطمینان داشته باشید ...را نوشته ام...... فرصتهای مناسب در زندگی به ندرت پیش میایند.....شانسی که شاید دیگر سراغ شما نیاید!!!!!! با بهترین آرزوها...
www.money4u.blogsky.com
www.money4u.blogfa.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد