یادداشتهای یک اطلاع رسان

وب نوشت های زهره نیکخواه دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی درباره کتابداری و اطلاع رسانی

یادداشتهای یک اطلاع رسان

وب نوشت های زهره نیکخواه دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی درباره کتابداری و اطلاع رسانی

هری پاتر برای شکستن رکورد فروش کتاب می آید


هری پاتر می آید


در اولین دقیقه روز شنبه ۱۶ ژوئیه بزرگترین رویداد سال صنعت نشر به نقطه اوج می رسد و هواداران مجموعه کتابهای هری پاتر می توانند با خرید "هری پاتر و شاهزاده نیمه اصیل" به انتظار چندین ماهه خود پایان دهند.

کارزار تبلیغاتی از یک سو و رازداری ناشران از سوی دیگر سبب شده است که ماجرای خرید این کتاب برای علاقه مندان به داستان یک رمان تبدیل شود.

کارشناسان پیش بینی می کنند با آغاز فروش تازه ترین قسمت این مجموعه که حدود ۱۱ میلیون نسخه آن تاکنون چاپ شده و احتمالا باید بزودی از نو تجدید چاپ شود، خانم جون کاترین رولینگ، خالق و نویسنده هری پاتر به همراه ناشران بر ثروت خود بیافزایند.

قرار است در اولین دقیقه روز شنبه خانم رولینگ اولین فصل ششمین کتاب هری پاتر را برای گروهی برگزیده از خوانندگان در قلعه ادینبورو در اسکاتلند بخواند. همزمان صدها "مهمانی پاتر" در کتابفروشی های آمریکا، بریتانیا، استرالیا و سایر کشورهای جهان برگزار خواهد شد که انتظار می رود پیر و جوان در آن شرکت کنند.

متیو پرن، مدیر شعبه ای از کتابفروشی اوتاکارز در شهر ادینبورو می گوید: "می دانم مضحک است، چون ۴۱ سال دارم و مرد گنده ای هستم، ولی حس می کنم شب کریسمس است و من شش سال دارم، برای همین خیلی هیجان زده ام."

تسخیر ذهن کودکان

این فروشگاه که چند صد متر تا قلعه ادینبورو فاصله دارد، برای ۱۵۰ کودک و پدر و مادرشان مهمانی می گیرد. قرار است شرکت کنندگان و کارکنان کتابفروشی به هیات شخصیتهای هری پاتر درآیند.

 
 

در بیرون قلعه مذکور نیز اکروبات بازان، آتشخواران
وسایرهنرمندان خیابانی مردم را تا پیش از رسیدن خانم رولینگ سرگرم خواهند کرد. قرار است حدود دو هزار نفر پیش از شروع روز شنبه از وی استقبال کنند.

سپس خانم رولینگ در مهمانی اختصای ۷۰ هوادار ویژه خود شرکت خواهد کرد که کودکانی هشت تا ۱۶ ساله از استرالیا، بریتانیا، کانادا، هند، زلاندنو و آفریقای جنوبی هستند. این مهمانان همراه والدینشان با درشکه به قلعه آورده خواهند شد.

سپس خانم رولینگ که به اندازه آفریده خود محبوبیت دارد، این افراد را که از طریق مسابقه، صاحب این فرصت تاریخی شده اند، به درون قلعه خواهد برد و کتاب "هری پاتر و شاهزاده نیمه اصیل" را برای آنها خواهد خواند.

این نویسنده قرار است یکشنبه در تنها مصاحبه مطبوعاتی مخصوص این کتاب شرکت کند، اما بجای خبرنگاران، با ۷۰ کودک حرف خواهد زد که آنها به نوبه خود باید برای رسانه ها جهان گزارش تهیه کنند.

بعلاوه قرار است یکی از هواداران خانم رولینگ که کودکی ولزی به نام اوئن جونز است، تنها مصاحبه رودررو را با وی انجام دهد. این مصاحبه یکشنبه شب از بیشتر شبکه های تلویزیونی جهان پخش خواهد شد.

توزیع در تهران

انتظار می رود این برنامه ریزی سنجیده بر تب هوادران هری پاتر بیافزاید و در اولین روز دو میلیون نسخه از کتاب جدید در بریتانیا و ده میلیون نیز در سراسر جهان به فروش برسد که برای صنعت نشر یک رکورد خواهد بود.

بسیاری از مردم این کتاب را پیش خرید کرده و منتظر دریافت آن از طریق خودروهای خاصی هستند. شرکت بریتانیایی بلومزبری کتاب هری پاتر و شاهزاده نیمه اصیل را در بریتانیا، آفریقای جنوبی، زلاندنو، استرالیا، کانادا و هنگ کنگ منتشر کند و انتشاراتی آمریکایی اسکالستیک نیز ده میلیون و ۸۰۰ هزار نسخه را در آمریکا توزیع خواهد کرد.

 

در ایران نیز که پنج کتاب قبلی همگی به فارسی ترجمه شده اند، از روز شنبه هری پاتر و شاهزاده نیمه اصیل به زبان انگلیسی فروخته می شود. خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، گزارش داده که یک موسسه آموزشی این کتاب را همزمان با توزیع جهانی آن در برخی از کتابفروشی های تهران عرضه خواهد کرد.

با وجود سختگیریهای ناشران برای جلوگیری از "نشت" این اثر جدید و افشای خط داستانی آن، تا کنون چندین نفر در آمریکا و کانادا توانسته اند هری پاتر و شاهزاده نیمه اصیل را به دست بیاورند. یک کتابفروشی کانادا ۱۴ نسخه را اشتباها زودتر از موعد فروخته است.

پنجشنبه نیز کودکی ۹ ساله در ایالت نیویورک اعلام کرد نسخه ای از هری پاتر و شاهزاده نیمه اصیل را که اشتباها به وی فروخته شده بود، پس داده، ولی نگاهی به چند صفحه اول آن انداخته است.

با وجود تلاش برای محفوظ نگه داشتن داستان جدید، شرط بندان می گویند که در جلد ششم استاد هری پاتر، دامبلدور، خواهد مرد.

نظرات 3 + ارسال نظر
هادی جمعه 31 تیر‌ماه سال 1384 ساعت 01:54 ق.ظ http://shiz.blogsky.com

بسیا بسیار بسیار جالببود
ولی کتاب ده روزه اومده
تو حالا خبر دار شدی

محمد شنبه 1 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 07:17 ب.ظ http://bivafaee.blogsky.com

سلام زهره خانم من لینک زیبای شما را در قسمت سوم گذاشتم حالا نوبت شماست مرسی

فریمی۲۰۰۳ دوشنبه 3 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 10:57 ق.ظ

مرسی بد نبود . ولی من نمیدونم که در دنیای امروزی جالب به چه چیزی میگن که همه می گن جالب بود . به جای این حرفا دوستان عزیزم محمد و مهدی بیاید وارد بعد اصلی مطلب بشید و با نقد گرفتن و بحث کردن جالب بودن موضوع رو دریابید . شما وقتی متونید بگیید که موضوعی جالب که برای متکلم موضوع مخاطبی فعال باشید . زهره جون مرسی از وبلاگت ولی نمی دونم چرا بحثا رو با هم قاطی میکنی . هیچ کدوم از مو ضوعات مکمل کننده دیگری نیست در حالی هر کدوم هم یه جورای ناقص به نظر می رسن . در هر حال تو می تونی بیشتر سعی کن . بای با تشکر فریمی ۲۰۰۳

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد